Zhulian

Nuffnang

Translate

Thursday 24 October 2013

6 Punca Masalah Pengaliran Darah

Punca Masalah Pengaliran Darah Didalam Badan

Punca masalah peredaran darah dalam badan boleh disebabkan oleh beberapa sebab seperti usia, berat badan yang berlebihan, masalah neurologi dan lain-lain.
Berikut adalah beberapa sebab-sebab yang dikenalpasti.

Aterosklerosis: Ini adalah istilah perubatan yang digunakan untuk pengerasan saluran darah yang boleh membawa kepada keadaan ini. Ini adalah satu keadaan dimana arteri tersumbat dan menyebabkan peredaran darah yang lemah. Ini biasanya berlaku apabila dinding arteri di kaki dan tangan menjadi semakin tebal. Pembentukan plak di dalam arteri mengeraskan dinding arteri, akhirnya menyebabkan keadaan ini. Tekanan darah tinggi dan paras kolesterol yang tinggi boleh membawa kepada keadaan ini. Arteriosklerosis juga boleh disebabkan sebagai kesan sampingan diabetes. Kegemukan, kurang bersenam, merokok dan penuaan adalah sebab-sebab lain.


Diabetes: Ini adalah satu lagi sebab utama dan faktor-faktor seperti obesiti dan merokok juga menyumbang kepada masalah peredaran darah dalam badan.
Kolesterol Tinggi: diet ini membentuk deposit plak pada dinding saluran darah, mengurangkan jumlah bekalan darah dalam saluran darah.


Trombosis vena: keadaan ini secara umumnya disebabkan oleh keradangan urat vena dan ini biasanya berlaku disebabkan oleh kehadiran darah beku di dalamnya. Kelembutan, perubahan warna kulit dan bengkak adalah beberapa gejala trombosis vena. Ramai orang juga mungkin mengalami edema yang berlaku disebabkan oleh pengumpulan cecair dalam tisu dan sel-sel berdekatan. Darah beku yang terbentuk di kawasan ini juga boleh merebak ke bahagian badan yang lain melalui saluran darah.


Zarah asing: Kadang-kadang, zarah asing yang merbahaya terperangkap dalam sel-sel dan tisu, mengeraskan dinding salur darah yang menyebabkan peredaran darah yang bermasalah.
Tabiat Makan: tabiat makan yang tidak sihat, postur sempit, pemakanan tidak sihat dan keradangan saluran darah yang disebabkan oleh pelbagai penyakit menyebabkan masalah peredaran yang lemah.


DVT: Deep trombosis vena adalah satu lagi keadaan yang bertanggungjawab menyebabkan peredaran darah yang bermasalah di dalam badan.



Punca lain: kekurangan Pemakanan adalah satu lagi sebab utama menyebabkan keadaan ini. Kekurangan bekalan mineral semula jadi, asid amino, asid lemak dan vitamin boleh menjejaskan fungsi arteri, vena dan kapilari yang membawa kepada masalah peredaran darah. Penyakit hati, paru-paru atau buah pinggang, kehamilan dan masalah tiroid juga boleh membawa kepada keadaan ini. Toksin yang memasuki aliran darah melalui penggunaan kafein, alkohol dan merokok juga adalah punca masalah ini.

No comments:

Post a Comment